Baby

De pasgeboren baby maakt binnen een periode van 18 maanden heel wat veranderingen door.

1. Motorische ontwikkeling

Een pasgeboren baby ligt met zijn hoofdje zijwaarts gekeerd en kan na verloop van tijd zijn hoofdje optillen. Daarna kan de baby rollen, om vervolgens te leren zitten, eerst met steun en dan alleen. Baby’s leren kruipen en later leren ze rechtop staan, lopen aan de hand en zo zetten ze hun eerste stapjes. Baby’s zijn erg geïnteresseerd in hun eigen handjes. Vanaf 4 à 5 maanden gebruiken ze die ook om dingen mee te grijpen.  Kinderen van 9 à 10 maanden wijzen naar bepaalde voorwerpen om de aandacht van hun moeder of vader erop te vestigen.

2. Zintuiglijke ontwikkeling

De zintuigen van een baby reageren op menselijk contact. In de baarmoeder kan het kindje al de stem van de moeder horen. Baby’s herkennen dit geluid heel vlug. Het gehoor is bij de geboorte beter ontwikkeld dan het gezichtsvermogen. Een pasgeborene vindt het menselijk gezicht heel boeiend. Na een week kan een kind 20cm ver kijken. Baby’s van 3 maanden glimlachen bij het zien van hun verzorger. Het zicht wordt geleidelijk aan scherper tot 6 maanden, wanneer de baby kan zien zoals een volwassene. Vanaf dan hebben baby’s veel interesse in nieuwe dingen. Dit is niet zo met geluiden: baby’s verkiezen geluiden die herkenbaar zijn.

3. Socio-emotionele ontwikkeling

Het lichamelijk contact met een ouder is voor een baby heel belangrijk. Als ouder van een baby is het vooral je taak om veel liefde en warmte aan het kind te geven. Op deze manier ontstaat een gehechtheidsband tussen jou en je kind, wat later ook positief is voor je kind in het aangaan van relaties. 

Al vanaf de geboorte uiten baby’s hun gevoelens, bijvoorbeeld bij het voelen van een natte pamper. Omdat vader of moeder dit ongemak wegneemt door het verversen van de pamper, leert het kind dat het uiten van gevoelens een reactie teweegbrengt. Dit is van belang in de sociale ontwikkeling van het kind. 

Ouders kunnen de ontwikkeling van hun kind stimuleren. Wanneer je baby zelf nieuwe dingen uitprobeert, kun je hier op inspelen. Probeer de aandacht te wekken van je kind voor bepaalde zaken. Zo zal het zelf vlugger geneigd zijn nieuwe ervaringen en nieuwe waarnemingen op te doen. Geef betekenis aan die nieuwe dingen door ze een naam te geven. 

Een baby is er zich niet van bewust of het iets goed of fout doet. Door positieve en negatieve emoties te uiten, leert het kind de waarden van zijn gedrag. Probeer telkens de baby iets goed doet, het gedrag aan te moedigen. Klik hier voor meer info.

Over

De Gids voor Gezinnen is een initiatief van het kenniscentrum Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen van de Odisee-hogeschool. De ondersteuning van gezinnen en hoe we die kunnen verbeteren, staat centraal in al onze projecten. Met de Gids voor Gezinnen bereiken we een breed publiek met begrijpelijke informatie over diensten, rechten en plichten, en wetgeving over en voor gezinnen.

Contact

Kenniscentrum Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen
Huart Hamoirlaan 136, 1030 Brussel
02/240.68.40

kenniscentrum.hig@odisee.be www.hig.be www.odisee.be

© 2016 Gids voor Gezinnen